„Z darami natury świat nie jest ponury!”

with Brak komentarzy

Wrzesień i październik to miesiące obfite w jesienne dary. To właśnie w tych miesiącach możemy cieszyć się urodzajem darów natury. Właśnie dlatego grupa ”Sówki” przeznaczyła te dwa miesiące na realizację zadań wynikających z regulaminu Ogólnopolskiego Ekologiczno- Plastycznego Projektu Edukacyjnego Z darami natury świat nie jest ponury!”. Naszą przygodę z projektem rozpoczęliśmy od zbierania darów natury i stworzenia jesiennego kącika przyrody. Dzieci zbierały dary natury w ogrodzie przedszkolnym oraz w czasie spacerów, a następnie gromadziliśmy je w kąciku przyrody.

Kiedy nasz kącik przyrody zapełnił się jesiennymi skarbami, mogliśmy wykorzystać je do realizacji poszczególnych zadań. Podczas realizacji zadań wynikających z regulaminu projektu kształtowano u dzieci postawy proekologiczne, pobudzano ich kreatywność, stwarzano sytuacje do bezpośredniego obcowania z przyrodą. Dzieci poznawały rzeczywistość przyrodniczą poprzez obserwowanie, eksperymentowanie i odkrywanie Lista wykonanych zadań przedstawia się następująco:

1. „Kółko i krzyżyk” – stworzenie gry kółko i krzyżyk z wykorzystaniem dostępnych materiałów przyrodniczych.
– Realizując pierwsze zadanie, dzieci z materiałów przyrodniczych, które zbierały w czasie spacerów stworzyły grę ,, Kółko i krzyżyk”. Samodzielnie stworzona gra dostarczyła dzieciom wiele radości.

2. „Ekotorba” – wykonanie ekotorby z materiałów z odzysku.
Torbę z naszego ulubionego marketu wykonaną z recyklingu udekorowaliśmy w jesienne dary przyrody i tak właśnie powstała Ekotorba.
3. „
Bąbelkowe dzieła sztuki” – wykorzystanie folii bąbelkowej do stworzenia prac plastycznych.
– Wykorzystując folię bąbelkową i farby, w czasie zajęć plastycznych stworzyliśmy ”Bąbelkowe jesienne drzewa”.

4. „Karton i jego drugie życie” – kreatywne wykorzystanie kartonu.
– Kartony wykorzystaliśmy, aby stworzyć kącik recyklingu przy wejściu do naszej sali. Kartonowe ”Stworki Głodomorki” zbierają skarby, które trafią na akcje charytatywne i proekologiczne wspierające recykling.
Z kartonów stworzyliśmy również grę ,,Nakarm wiewiórkę”, dzięki której ćwiczyliśmy koordynację ręka- oko.

5. „Przyrodnicze obrazki” – obrazy stworzone z materiałów przyrodniczych znalezionych w najbliższej okolicy.
– Jako, że jesień zawitała do nas w pełnej krasie, z drzew lecą nie tylko liście, ale i szyszki, kasztany, żołędzie, wystarczyło zebrać to wszystko, co przyroda rzuca nam pod stopy i wykorzystać. Tak właśnie powstały sensoryczno- przyrodnicze obrazki.

6. „Zabawy z przyrodniczym pędzlem” – malowanie przedmiotami znalezionymi w ogrodzie

– W ramach projektu wykonaliśmy zadanie „Zabawy z przyrodniczym pędzlem”. Naszym „pędzlem” były liście, kasztany, szyszki, jarzębina. Powstały piękne obrazy. Zadanie sprawiło dzieciom dużo radości i satysfakcji.
7.
„Kasztanowy zawrót głowy” – ludziki z kasztanów i żołędzi, jarzębiny.

Kasztanowe ludziki to oczywiście obowiązkowy punkt jesiennego programu, tak więc za pomocą kasztanów w naszej sali zaroiło się od kasztanowych ludzików.
8
„Litery z natury” – tworzenie plansz edukacyjnych z darów natury.
– Za pomocą kasztanów utrwalaliśmy obraz graficzny pierwszej litery naszego imienia
– Dary jesieni posłużyły nam również do stworzenia przestrzennego napisu -JESIEŃ- przy pomocy darów jesieni.
9.
„Ekodomki” – wykonanie karmnika dla ptaków
– ,,Realizując zadanie ,,Ekodomki” wykonaliśmy tymczasowe karmniki dla naszym skrzydlatych przyjaciół odwiedzających na przedszkolny ogród. Karmniki wykonaliśmy z jabłek pochodzących z ekologicznego sadu oraz ziaren słonecznika.

10. „Ekokultura” – zorganizowanie zbiórki na rzecz pomocy zwierzętom.
– Zadanie ,,Ekokultura” zainspirowało nas do zorganizowania w naszym przedszkolu zbiórki starych, bawełnianych koszulek. Tym działaniem wspieramy akcję tworzenia szarpaków z recyklingu, które zostaną przekazane do schroniska dla zwierząt w Szczecinku.

11. „Worek inspiracji” – zabawy z darami natury zebranymi podczas spacerów
– Za pomocą zebranych darów natury stworzyliśmy ścieżkę sensoryczną, dzięki której rozwijaliśmy nasz zmysł dotyku.
– Wykorzystując nasiona klonu, podczas zajęć plastycznych tworzyliśmy ”Stworki ze skrzydlaków”.

Zostaw Komentarz