Temat tygodnia 12.04.2021- 16.04.2021: KSIĄŻKA- MÓJ PRZYJACIEL

..

PIĄTEK – 16.04.2021r.

Dzień dobry:)

Piątkowy poranek, a więc czas na gimnastykę:)

Zapraszam!


1. Poranna gimnastyka z ,,Ekipą Gagatka”


→ https://www.youtube.com/watch?v=qswWp8WMslE

2. „Biblioteka” – zabawa dydaktyczna
* Rodzic zadaje pytanie: Gdzie można kupić książkę? Co zrobić, jeśli nie mamy pieniędzy, a chcemy przeczytać jakąś książkę? Czym się różni księgarnia od biblioteki?
Rodzic opowiada, że biblioteka to miejsce, w którym każdy może wypożyczyć książkę na pewien czas, a później musi ją oddać. Książki w bibliotece są dostępne dla wszystkich ludzi. Nie trzeba za nie płacić, ale też nie stają się własnością tego, kto je pożycza


/

/

/

/

/

/

/

/

/

/

3. ,,Rodzaje książek”– zabawa dydaktyczna

* Rodzic przygotowuje różne książki, w tym: literaturę, podręczniki, albumy, encyklopedie, e-book, audiobook. Dzieci przeglądają książki, a później opowiadają o tym, co widziały, wskazują te książki, które najbardziej się im podobały i opowiadają o nich. Rodzic wyjaśnia pojęcia: literatura dziecięca, młodzieżowa, dla dorosłych, encyklopedie, podręczniki.

W czasie rozmowy wykorzystujemy książki z domowej biblioteki lub plansze z ZAŁĄCZNIKA .

–> KSIĄŻKI


4.
„Jesteśmy bohaterami z bajek” – zabawa ruchowa.

*Rodzic wypowiada nazwę postaci z bajki (np. smok wawelski, Kot w Butach, krasnoludek, olbrzym, wilk), a zadaniem dziecka jest zaprezentować tę postać ruchem, mimiką.

 

5. Okładka mojej ulubionej książki” – zabawa plastyczna
* Dzieci projektują okładkę swojej ulubionej książki. Rodzic może pomóc w napisaniu tytułu książki.

Pozdrawiam serdecznie
Karolina Wojciechowicz 😉


CZWARTEK- 15.04.2021r.

Dzień dobry 🙂

Witajcie Tygryski, dziś skupimy się na papierze . Na pewno to już wiecie, że do zrobienia książki potrzebny jest papier. Skąd on się bierze, jak powstaje?

.


Na początek zagadka 😉

 

Są tam duże drzewa

oraz grzybki małe.

Co to jest za miejsce?

Wiecie doskonale.
(las)

1. ”Las”rozmowa z dzieckiem o tym, co daje nam las- swobodne wypowiedzi dzieci
Rodzic systematyzuje wiedzę dziecka:

*Lasy produkują tlen potrzebny do oddychania, zatrzymują także pył i kurz, oczyszczając powietrze. Drzewa iglaste (sosna, jodła, świerk) wydzielają olejki eteryczne, a z ich żywicy robi się syropy. Lasy dają nam leśne owoce np. jagody, maliny, grzyby, poziomki , jarzyny itp. Ludzie chronią lasy, tworząc parki narodowe i rezerwaty przyrody. Parki narodowe to duże obszary leśne zachowane w stanie naturalnym, objęte ochroną prawną, które posiadają szczególną wartość przyrodniczą, naukową, krajobrazową i kulturową. Ludzie dbają też o to, aby drzew było jak najwięcej. Wymyślili np. Dzień Drzew. W ramach tego święta organizują akcję sadzenia drzew.


* Następnie Rodzic pokazuje dziecku zdjęcie lasu, obok kładzie kartkę papieru i książkę.

.

.

.

.

.

.

..

.
2. ,, Jak powstaje papier”– film edukacyjny

Tygryski, czy wiecie z czego powstaje papier?

Obejrzyjcie film edukacyjny pt.: „Od drzewa do papieru”. Następnie opowiedzcie Rodzicom co zapamiętaliście z filmu.
.
Film oglądamy od momentu 9,52
.

–> https://www.youtube.com/watch?v=-syVkvEKaqw

 

Przez wiele lat drzewo rośnie w lesie.
Drwale ścinają drzewa i zawożą do fabryki. Tam jest okorowane (to znaczy pozbawione kory), i specjalną maszyną rozdrobnione na masę.
Z tej masy oddziela się celulozę. Do niej dodaje się wodę, klej. Miesza się w ogromnej kadzi i powstaje płynna masa papierowa.
Z niej, przez sito odcedza się wodę i a potem przepuszcza przez szereg pras. Na końcu papier zawijany jest na ogromne bele.
Później jest cięty na mniejsze, w zależności od potrzeby.

* Dobrze jest pokazać dziecku papier o różnej grubości i fakturze . Później podajemy kilka przykładów wykorzystania papieru, np.: do rysowania lub do produkcji książek, czasopism, gazetek dla dzieci. Pokazujemy dziecku książki i gazetki, by mogły zapoznać się z fakturą tego typu kartek.

..

3. „Tajemnice drzewa”

Spróbujcie opowiedzieć na podstawie załączonych obrazków oraz zapamiętanych informacji etapy powstawania papieru.

.
.

.

.

.

.

.

–> ,,Tajemnice drzewa”- załącznik

 

Swobodne odpowiedzi na pytania:

  • Czy drzewo rośnie bardzo długo, zanim można je ściąć, aby wyprodukować papier? (tak)
  • Co można coś zrobić, aby nie zabrakło drzew potrzebnych do produkcji papieru (trzeba sadzić nowe drzewa).
  • Co można zrobić, aby nie trzeba było wycinać tyle drzew, a jednak mieć papier (można zbierać makulaturę, oszczędzać kartki papieru, oddawać/pożyczać innym dzieciom książki które już są nam dobrze znane).

4. „Papier jest…” – zabawa badawcza (potrzebne będę różne rodzaje papieru: kartka do ksero, chusteczka jednorazowa, kawałek kartonu)

* Rodzic zasłania dziecku oczy opaską. Przygotowuje różnego rodzaju kawałki papieru. Dziecko bada papier poprzez dotyk. Z pomocą Rodzica określa jego fakturę, np.: gładki, chropowaty, pomarszczony, śliski, szeleszczący, sztywny, miękki itp. Następnie prosimy dziecko aby, zdjęło opaskę z oczu. Pytamy, do czego mogą służyć poszczególne kawałki papieru. Dziecko próbuje określić zastosowanie badanych kawałków papieru, np.: do czytania, do wycierania nosa, do wycinania, do rysowania.

Pozdrawiam serdecznie
Karolina Wojciechowicz 😉

.

.

Propozycja zabaw do tematu „Książka- mój przyjaciel”

15.04.2021r. /czwartek/

Ruch i matematyka”- wyrzucanie kostką matematyczną, sprawne odczytywanie liczby oczek na kostce oraz wykonanie dowolnego ćwiczenia wg kodu /doskonalenie umiejętności globalnego odczytywania liczby oczek na kostce, rozwijanie sprawności fizycznej/

 

JĘZYK ANGIELSKI

….

Utrwalamy nazwy dzikich zwierząt

-> DZIKIE ZWIERZĘTA

 


ŚRODA- 14.04.2021r.

Rozwiązywanie zadań matematycznych z treścią.

.

Dziecko liczy na palcach lub na zbiorach zastępczych-wykorzystuje klocki, guziki…

/doskonalenie umiejętności dodawania i odejmowania na palcach i zbiorach zastępczych, rozwijanie percepcji słuchowej/

..

  1. Na półce stoi 5 dużych książek i 3 małe książki. Ile razem książek jest na półce?
  1. Krzyś ma 6 książek o dinozaurach i 3 książki o smokach. Ile razem Krzyś ma książek?
  1. Ola miała 10 książek o księżniczkach. 4 książki pożyczyła swojej przyjaciółce. Ile książek jej zostało?
  1. Na stawie pływało 8 kaczek. 2 kaczki odleciały. Ile kaczek zostało?
    .

Zabawa z rytmem /ćwiczenie percepcji wzrokowej/

Słuchanie piosenki „Książka przyjaciółka” – wyszczególnienie postaci bajkowych występujących w piosence, opisanie zasad, jak należy dbać o książki, liczenie zwrotek piosenki/

https://www.youtube.com/watch?v=c-0-3V5WXq8

.

Instrumentacja piosenki „Książka przyjaciółka”- dziecko słucha piosenki i gra na wymyślonych przez siebie własnych „instrumentach” z przedmiotów codziennego użytku (gumka recepturka, pudełko, łyżeczki, klocki itp.)

.

Dźwięki wysokie i niskie W PODSKOKACH | RYTMIKA DLA DZIECI

https://www.youtube.com/watch?v=4YFmTNqTfsU

.

Życzę miłej zabawy.

Pozdrawiam serdecznie. Alicja Meller

.

.

1. Oglądanie I części filmu edukacyjnego: „Zanim pojawiła się książka”, „Jak wyglądały pierwsze książki”

 

https://www.youtube.com/watch?v=5dHmwZRQ0FI

* Rozmowa z dzieckiem n/t sposobów zapisywania informacji przed powstaniem książki oraz wyglądu pierwszych książek.

.

2. „Co nam dają książki?” – zabawa słownikowa

* Rodzic zadaje pytanie, zaś dziecko odpowiada. Rodzic tak kieruje rozmową, aby doprowadzić dziecko do wniosku, że książki pomagają rozwijać wiedzę, fantazję, zyskiwać nowych przyjaciół – bohaterów bajek i opowiadań. .

3. Książka”– Praca w KP4.14
– czytanie globalne wyrazu książka. Rozwijanie słuchu fonematycznego. Rozwiązywanie rebusów.

..

..

 

książka

 

4. „Jakie to książki?” – rozwiązywanie zagadek

  • Jej czerwony płaszczyk widać już z daleka. Gdy przez las idzie, wilk już na nią czeka. (Czerwony Kapturek)
  • Tego chłopca i dziewczynkę z bajki pamiętacie. Sprytem wiedźmę przechytrzyli w piernikowej chacie. (Jaś i Małgosia)
  • Jak inne zwierzęta cztery łapy ma, lecz tylko na tylnych buty ma dwa. Choć czasem mruczy, to myszy nie goni, kapelusz z piórkiem ma na swej skroni. (Kot w butach)
  • W łupince orzecha wygodnie sypiała, w pyłku kwiatowym co dzień się kąpała. A choć najmniejszą dziewczynką była, od dużych kłopotów się nie ochroniła. (Calineczka)
  • Był bajkowym pajacykiem co miał ludzki głos, lecz gdy głosem tym nakłamał, rósł mu nos. (Pinokio)

 

Pozdrawiam serdecznie
Karolina Wojciechowicz 😉



WTOREK- 13.04.2021r.
>

Dzień dobry 🙂


Dziś zaczynamy od porannej gimnastyki z ”Ekipą Gagatka”
Mam nadzieję, że macie dużo energii 😉

Zapraszam!

 

1.  → https://www.youtube.com/watch?v=2ELmBYSvX14
.

.

.

2. „Idą mrówki” – zabawa paluszkowa

* Dziecko siedzi skrzyżnie. Podczas recytacji wiersza wykonuje ruchy palcami.

Idą sobie mrówki dróżką:                           Dzieci kroczą po podłodze palcami wskazującymi i środkowym obu rąk.
pierwsza mrówka tupie nóżką,                  Stukają w podłogę palcem wskazującym jednej ręki.
druga mrówka tupie nóżką,                       Stukają w podłogę palcem środkowym tej samej ręki.
trzecia mrówka tupie nóżką,                      Stukają w podłogę palcem wskazującym drugiej ręki.
czwarta mrówka tupie nóżką.                    Stukają w podłogę palcem środkowym tej samej ręki.
Potupały, potupały                                     Stukają w podłogę palcami wskazującymi i środkowymi obu rąk.
i w mrowisku się schowały.                       Zaciskają obie pięści.


3. Książka –mój przyjaciel –wysłuchanie wiersza i rozmowa na jego temat.
*Dziecko uważnie słucha wiersza i rozmawia na jego temat. Rodzic pyta, czy książka może być przyjacielem. Następuje burza mózgów, dziecko odpowiada na postawione pytanie.

..
„Książka – mój przyjaciel”
Jerzy Skokowski

Książka –mój przyjaciel
Wiem, że marzenie niejedno
dzięki książkom się spełni.
Odkrywają przede mną
wiele pięknych tajemnic.
I gdybym chciał najzwięźlej
–czym jest książka –tłumaczyć
,powiedziałbym najprościej:
„Mądry, wierny przyjaciel”.

4.Dokończ zdanie–zabawa słowna.
* Rodzic zwraca się do dziecka, mówiąc niedokończone zdanie. Dziecko dopowiada zakończenie zdania, nadając mu sens:
–Lubię książki, bo…
–Kiedy mama/tata mi czyta, to…
–Najbardziej lubię książki…
–Moja ulubiona książka to…


5. Praca z zeszytem grafomotorycznym strona 65 –
ćwiczenia grafomotoryczne


6. „Do czego służą gazety?” – zabawa dydaktyczna, połączona z aktywnością plastyczną

* Rodzic udostępnia dziecku dostęp do starych czarno-białych i kolorowych gazet. Na zasadzie burzy mózgów dziecko odpowiada na pytania:

Do czego służą gazety?

Czy znasz inne sposoby wykorzystania gazet? 

Następnie dziecko podejmuje swobodną zabawę z wykorzystaniem gazet, np.:

rytmiczne darcie gazet przy słuchaniu muzyki,

– wykonanie kulek z gazet i rzucanie nimi do celu,

– zabawy z gazetami przy muzyce, 

– wykonanie wachlarzy z g

– wykonanie samolotu z gazety  

– składanie gazet techniką orgiami,

– tworzenie wyrazów z liter wyciętych z gazet

.

.

.

.

.

.

 

 


Pozdrawiam serdecznie
Karolina Wojciechowicz 😉


PONIEDZIAŁEK 12.04.2021

 

Dzień dobry! 🙂

Kochane Tygryski! W tym tygodniu rozmawiać będziemy o….
Mam dla Was zagadkę, spróbujcie ją rozwiązać, a dowiecie się o czym będziemy rozmawiać 😉

….

Choć nie ma zamka ani kluczyka

Często otwierasz ją i zamykasz.

W swym wnętrzu wiele tajemnic mieści,

wierszyków, bajek i opowieści”.
(książka)

….

Świetnie! Będziemy rozmawiać o książce. Dziś dowiemy się jak powstaje książka, jaką drogę musi ”przejść” , aby trafić do czytelnika. Utrwalimy Savoir vivre czytelnika – czyli zasady jak należy postępować z książką. Poznamy również takie pojęcia jak; autor, ilustrator, drukarz, księgarnia, biblioteka, czytelnik.

Zaczynajmy! 🙂

….

1. „Skarga książki” – słuchanie wiersza Jana Huszczy. Rozmowa na temat wiersza.

„Skarga książki” J. Huszcza, czyta K. Wojciechowicz
….

Rozmowa na temat wiersza;

  • Jak należy się obchodzić z książkami?
  • Dlaczego przed czytaniem książek należy umyć ręce?
  • Jak należy zaznaczać strony w książce, żeby jej nie zniszczyć?
    ….

2. Jak powstaje książka ?
Czy zastanawialiście się nad tym, jak powstaje książka? Zapraszam do obejrzenia filmu.

….

–> https://www.youtube.com/watch?v=icdV3QZb10Q

3. ,,Od autora do czytelnika” czyli- Jak powstaje książka? – układanie historyjki obrazkowej.
….

….Rozmowa na temat procesu powstawania książki na podstawie ilustracji. Zwracamy uwagę dziecka na nazwy niektórych zawodów związanych z wydawaniem książek: autor, redaktor, grafik/ilustrator, drukarz.

Jak powstaje książka- opis


Jeżeli jest możliwość druku proszę, aby wydrukowane obrazki dziecko wycięło (zwracamy uwagę na poprawne trzymanie nożyczek) i ułożyło w odpowiedniej kolejności. Jeśli nie ma możliwości druku dziecko może wskazać obrazki w odpowiedniej kolejności na ekranie.


Historyjka obrazkowa – do ułożenia

..

4. Savoi vivre czytelnika – czyli zasady jak należy postępować z książką

Aby książki służyły nam latami, trzeba o nie dbać. Jak myślicie co my możemy zrobić?
* Dzieci podają swoje pomysły
Żeby książki były z nami przez długie lata, wystarczy przestrzegać kilku prostych zasad. Zachęcam do obejrzenia filmu.

..

https://www.youtube.com/watch?v=BehV1UbZXaE

5. ,,Jak obchodzimy się z książką?”

*Praca w KP4.12–13 – kształtowanie szacunku do książek. Rozmowa na temat ilustracji, wskazywanie właściwego sposobu obchodzenia się z książkami.

 

 

Pozdrawiam serdecznie
Karolina Wojciechowicz 😉


…..

 

..

Temat tygodnia 06.04.2021- 09.04.2021: Z KULTURĄ ZA PAN BRAT

..


PIĄTEK 09.04.2021

Dzień dobry:) 

Kochane Tygryski! Piątkowy poranek oczywiście zaczynamy od gimnastyki.
Dziś zapraszam was na gimnastykę w ”Krainie Gagatka” 🙂

 

1. Poranna gimnastyka

–> https://www.facebook.com/kraina.gagatka/videos/177057680930059


Mam nadzieję, że macie jeszcze trochę siły, bo czeka Was wycieczka do MUZEUM.
Oczywiście będzie to wirtualna wycieczka. Będziecie mogli zobaczyć wszystko to co znajduje się w muzeum, na waszych ekranach.
A więc ruszamy na wycieczkę 😉

,,

2. „Wycieczka do muzeum” – wirtualna wycieczka do Muzeum Powstania Warszawskiego

–> https://www.1944.pl/artykul/wirtualne-muzeum,4828.html

3. „Co gromadzimy w muzeum?” – zabawa słownikowa


*Rodzic zadaje pytania, dziecko odpowiadają na podstawie swoich doświadczeń. Rodzic zwraca uwagę, że muzeum może też wyglądać inaczej, np.: skanseny, muzea pałacowe, izby pamięci, centra kulturalne, muzea wirtualne. W każdym muzeum są gromadzone i prezentowane inne przedmioty. Na koniec Rodzic zadaje pytanie: Dlaczego gromadzimy różne rzeczy i pokazujemy je na wystawach?
Kierujemy rozmową w taki sposób, aby dzieci zrozumiały, że w muzeum zdobywamy wiedzę o przeszłości.

4. „Posągi” – praca plastyczno-techniczna

* Rodzic przygotowuje przygotowuje wspólnie z dzieckiem masę solną. Dziecko lepi ludzką postać, taką jak widziało w muzeum lub na ilustracjach.

5. „W kinie, w teatrze, w muzeum” – podsumowanie wiedzy o miejscach kultury.

*Rodzic zaprasza dziecko do podsumowania wiedzy na temat miejsc, o których była mowa w mijającym tygodniu. Dziecko opowiada, czym się od siebie różnią kino, teatr i muzeum, w jaki sposób należy się zachować w tych miejscach i czego należy unikać.

.

.

.

.

.

..

.

.Pozdrawiam serdecznie
Karolina Wojciechowicz 😉


 

 

CZWARTEK 08.04.2021

,,Zasady savoir-vivre’u nie są mi obce”
-realizacja programu  ,,Czuję i wiem- przedszkolak w świecie wartości”

Kultura to ogół zachowań przyjętych za właściwe w danej grupie społecznej. To zbiór zasad przekazywany z pokolenia na pokolenie i praktykowany przez członków grupy, który jest ważnym elementem tożsamości grupowej. Dzieci uczą się kultury przez obserwację i naśladowanie dorosłych oraz rówieśników, uczestnictwo w charakterystycznych dla grupy wydarzeniach (np. w świętach), a także dzięki słownym zachętom („powiedz: przepraszam”) i omawianiu zasad.
– Dzieci poznają kulturę kraju, w którym mieszkają: sztukę, tradycję, sposoby zachowania, a także zaczynają w niej uczestniczyć.
– Ważne jest, żeby uczyć dzieci kulturalnego zachowania: mówienia dzień dobry, proszę, przepraszam, dziękuję.
– Istotne jest, by dzieci wiedziały, że elementami kulturalnego zachowania jest również używanie właściwego słownictwa, dotrzymywanie słowa i dbałość o swój wygląd.

Dzień dobry 🙂

Kochane Tygryski, dziś porozmawiamy sobie o zasadach dobrego wychowania- Savoirvivre.
Myślę, że wiecie bardzo dużo na ten temat, a więc zaczynamy:)


Jak myślicie, co to znaczy być kulturalnym?

1. ,,Co to znaczy być kulturalnym?” – burza mózgów

* Rodzic zadaje dziecku pytanie ,,Co to znaczy być kulturalnym?”, a dziecko podaje swoje propozycje.

Świetnie Wam poszło 😉
Teraz posłuchajcie wiersza i zastanówcie się czy goście oraz gospodyni- Kwoka właściwie się zachowywali. Opowiedzcie Rodzicom o tym jak powinno się zachowywać idąc do kogoś w odwiedziny, i kiedy się kogoś zaprasza do domu.

2.Jak się zachować, gdy do kogoś przychodzimy i gdy kogoś zapraszamy?” –rozmowa na temat zasad dobrego wychowania na podstawie doświadczeń dzieci i wiersza ,,Kwoka” Jana Brzechwy.

….

J. Brzechwa ,,Kwoka”, czyta K. Wojciechowicz

,,,

Rozmowa na temat wiersza:
– Zwracamy uwagę, aby dziecko wypowiadało się pełnym zdaniem.

  • Dlaczego kwoka zaprosiła gości?

  • Co zrobili: osioł, krowa, świnia, baran?

  • Co zrobiła gospodyni – kwoka?

  • Jak należy się zachować, gdy idzie się do kogoś w gości?

  • Jak należy się zachowywać, gdy zaprosi się gości?

  • Czy ta kwoka była dobrze wychowana?

3. „Magiczne słowa” – zabawa dydaktyczna

* Rodzic przedstawia dziecku sytuacje, a ono ma określić jakich kulturalnych (magicznych) słów należy użyć.
– Co mówimy, gdy gdzieś wchodzimy? ( np. przedszkole, sklep, biblioteka, dom znajomych bądź rodziny)
– Co mówimy, gdy wychodzimy z jakiegoś miejsca?
– Co mówimy, gdy prosimy o dokładkę obiadu?
– Co mówimy, gdy coś dostaniemy?
– Co mówimy, gdy koleżanka lub kolega częstuje nas cukierkiem?
– Co mówimy, gdy kogoś niechcący popchniemy?
– Co mówimy, gdy musimy komuś przerwać rozmowę, żeby poinformować o czymś ważnym?


4. ZoZi – Savoir Vivre (zasady dobrego zachowania)– posłuchajcie piosenki i powiedzcie Rodzicom co zapamiętaliście 😉

–> https://www.youtube.com/watch?v=8PGR50vcJgI

5. ,,Eko-kulturalni to my” – zbiórka plastikowych nakrętek pomoc dla ”Siostry Muko” #mukoniedzielki

….
Drodzy Rodzice, Kochane Tygryski!
Mam do Was OGROMNĄ prośbę.
W Waszych domach na pewno, znajdziecie jakieś plastikowe nakrętki. Bardzo Was proszę (jeśli chcecie), abyście je zbierali. Kiedy wrócimy do przedszkola, będziecie mogli przynieść je do naszej sali, a z niej ”powędrują” one we właściwe miejsce. Dzięki tym nakrętkom, możemy pomóc ”Siostrom Muko” #mukoniedzielki oraz małemu Franiowi. Nakrętki, zamiast trafić do śmieci, dostaną drugie życie. Po ich przerobieniu na surowiec wtórny – plastikowy regranulat, powstają np. doniczki, wiadra, czy łopaty. Codziennie miliony plastikowych nakrętek po napojach ląduje w koszu na śmieci. A można je przecież wykorzystać w znacznie lepszy sposób.

Nakręć się na pomaganie i recykling!

.

Pozdrawiam serdecznie
Karolina Wojciechowicz 😉

JĘZYK ANGIELSKI

….

–> DZIKIE ZWIERZĘTA – TABLICA INTERAKTYWNA

..

Propozycja zabaw do tematu „Z kulturą za pan brat”

07.04.2021r. /czwartek/

Poznajemy zasady gry matematycznej w parach- rozwijanie umiejętności dodawania.

Życzę miłej zabawy

Pozdrawiam serdecznie: Alicja Meller

ŚRODA 07.04.2021

Propozycja zabaw do tematu „Z kulturą za pan brat”

07.04.2021r. /środa/

Zabawa z kodowaniem „Droga do teatru” /ćwiczenie orientacji przestrzennej na kartce/

 

 

Zabawa matematyczna „ W bibliotece”- liczenie książek, wskazanie odpowiedniej liczby książek w poszczególnych okienkach /ćwiczenia w liczeniu, utrwalenie obrazu graficznego liczb 4-10/

Zabawa z chodniczkiem liczbowym /Ćwiczenia w liczeniu, utrwalenie obrazu graficznego liczb 1-10/

OSŁUCHANIE SIĘ Z PIOSENKĄ „CZARODZIEJSKIE SŁOWA”- próba śpiewu refrenu piosenki

https://www.youtube.com/watch?v=UuCaZ090buY

RYTMIKA DLA DZIECI W PODSKOKACH /Ćwiczenia z liczeniem/

https://www.youtube.com/watch?v=bzboHM5GUzg

Życzę miłej zabawy.

Pozdrawiam serdecznie. Alicja Meller

 

.

.

1.„Teatr” – słuchanie wiersza B. Koronkiewicz 

B. Koronkiewicz ,,Teatr”, czyta K. Wojciechowicz

  –> Tekst wiersza

 

Odpowiedzcie na pytania:

– Jak nazywa się miejsce, o którym mowa w wierszu?

– Po co chodzimy do teatru?

– Jak nazywa się ta część sali w teatrze, na której grają aktorzy?

– Jak nazywa się bardzo duża zasłona, która rozsuwa się i zasuwa się podczas przedstawienia?

– Jak nazywają się osoby, które grają w przedstawieniu?

– Co trzeba najpierw zrobić, żeby móc wejść do sali i obejrzeć przedstawienie?

– Jak należy zachować się w teatrze podczas oglądania spektaklu?

2. „W teatrze” – Wyjaśnienie pojęć związanych z teatrem:

Aktor to osoba grająca rolę w teatrze lub filmie.

Spektakl to sztuka teatralna odegrana przez aktorów przed zgromadzoną publicznością.

Kostium to strój aktora, który wyróżnia graną przez niego postać.

Kulisy to miejsce znajdujące się za sceną, w którym aktorzy przygotowują się do występu.

Rekwizyty to przedmioty wykorzystywane w przedstawieniu teatralnym.

Scena to miejsce w teatrze przeznaczone do wystawiania sztuk teatralnych.

Pantomima to rodzaj przedstawienia, w którym aktor (mim) nie używa głosu, lecz odgrywa swoją rolę używając ruchu i gestów.

Antrakt to przerwa między aktami przedstawienia teatralnego.

3. „W fotelu”- zabawa słuchowa

* Rodzic prosi, aby dziecko wygodnie usiadło, jak w fotelu  i  podało nazwy przedmiotów przedstawionych na obrazkach. Następnie dziecko liczy sylaby w poszczególnych słowach, wskazuje głoskę na początku.

.

.

.

..

.

..

.

….

– Pokaz nowej litery drukowanej i pisanej :

pisanej – zwrócenie uwagi na kolejność pisania (np. duża litera: 1- „laseczka”, 2 -„daszek”, 3 – „kreska” w połowie litery na linii)

– Próby kreślenia litery pisanej po śladzie, w powietrzu, na kaszy lub mące wysypanej na tacce lub talerzu)

.

,,F jak fotel”Praca z KP4.4 – czytanie globalne wyrazu fotel


4. „Coś na f” – zabawa spostrzegawcza
*Dzieci podają nazwy przedmiotów znajdujących się w domu. Za pomocą gestodźwięków (klaskania, tupania) określają, czy w danym słowie występuje głoska f.
. …

5.
Dodatkowo dla chętnych dzieci- Czerwony Kapturek – Bajka dla dzieci | Teatr Władca Lalek

–>   https://www.youtube.com/watch?v=3vFr_54oWMo&fbclid=IwAR3YgJxlLYd-bM6Kz227loSHGz8BA5qBq-q0hq8iAujUT8ebfT8p37yuRcg

Pozdrawiam serdecznie
Karolina Wojciechowicz 😉


WTOREK 06.04.2021

Dzień dobry 🙂


1. Poranna gimnastyka z Lwem Lolkiem ,,Lolek zostaje w domu”
* Wykonujemy tylko pierwszą część gimnastyki – do momentu 7.06 filmiku


–>
.https://www.youtube.com/watch?v=W9Jyu7bfjho&t=458s

.

.

.

2. ,,W kinie ” – słuchanie wiersza, rozmowa na temat wiersza.

W kinie” autor nieznany – czyta K. Wojciechowicz

Rozmowa na temat wiersza.
Rodzic zadaje pytania dotyczące tekstu, np.:

Gdzie co sobotę chodził Jaś?

Co on tam robił?

Czy to było właściwe zachowanie?

Co się stało pewnej soboty?

Czy zachowanie kolegów przeszkadzało Jasiowi?

.
.

3.„Jak należy kulturalnie zachować się w kinie?” – zabawa dydaktyczna.

*Rodzic mówi zdania, dzieci mają określić, czy to jest właściwe, czy też niewłaściwe zachowanie. Dzieci mają uzasadnić, dlaczego tak myślą. Zwróćmy uwagę, aby dzieci starały wypowiadać się pełnym zdaniem
Przykładowe zdania:

  • W kinie jemy chipsy i głośno szeleścimy torebkami;

  • W kinie spokojnie oglądamy film, nie komentując sytuacji;

  • W kinie kładziemy nogi na fotel sąsiada, bo tak jest nam wygodnie siedzieć;

  • W kinie siadamy wygodnie, ale tak, aby nikomu nie przeszkadzać;

  • W kinie jemy i pijemy, głośno chrząkając.
    ..

4. ,,Jak należy się zachować?”Praca z KP4.2–3
..

5. ,,Plakat do mojego ulubionego filmu” – zabawa plastyczna
* Dzieci rysują postacie ze swojego ulubionego filmu, Rodzic może pomóc w napisaniu nazwy filmu na kartce.

 

 

 

 

 

Pozdrawiam serdecznie
Karolina Wojciechowicz 😉

 


Temat tygodnia 29.03.2021- 02.04.2021: WIELKANOC

 

PIĄTEK 02.04.2021

Dzień dobry 🙂

1. Poranna gimnastyka
Dzisiaj również zapraszam Was do zabawy z zajączkiem ”Kicusiem” 😉

Opowieść ruchowa ”Przygoda Wielkanocna” z wykorzystaniem efektów muzycznych nabytych podczas szkolenia z kreatywnej gimnastyki, wyk. K. Wojciechowicz

..

2.„Wielkanocny koszyczek”

* Rodzic prezentuje obrazek przedstawiający wielkanocny koszyczek. Zadaje dzieciom pytania:

  • Co to jest święconka?
  • Gdzie się chodzi ze święconką, z kim powinno się iść?
  • Jakie rzeczy wkłada się do koszyczka? Dlaczego?

    Rodzic tłumaczy dziecku, co należy wkładać do koszyczka i dlaczego:
  • jajka – nowe życie,
  • baranek – symbol Pana Jezusa,
  • owies – wiosna, wędlina – dostatek,
  • chleb – żeby go nigdy nie zabrakło,
  • babka wielkanocna – radość ze spotkania przy wielkanocnym stole


    ..

3. Praca z wykorzystaniem książek – Uzupełnij- Praca w KP3.47, 48

KP3. 47Dzieci uzupełniają obrazki nalepkami. Mówią, jakie produkty można włożyć do święconki. Następnie kolorują pola zgodnie z kodem.

KP3.48- Dzieci wycinają fragmenty obrazka ze s. 51 i naklejają je we właściwe miejsca. Następnie kończą ozdabianie obrusu

4. ,Mój koszyczek wielkanocny”– przygotowanie wspólnie z rodzicami koszyczka wielkanocnego
Przygotowanie koszyczka umili Wam piosenka ,,Pisanki – kraszanki”. 😉

https://www.youtube.com/watch?v=qKY9oeELKn4


5.
Dodatkowo dla chętnych dzieci- ,,Co włożymy do koszyczka wielkanocnego?”– gra memory

https://learningapps.org/watch?v=pihdpt9mj20


JĘZYK ANGIELSKI

–> https://view.genial.ly/60663d687e2ace0cd7da598f/interactive-image-interactive-image-easter

..

Pozdrawiam
Karolina Wojciechowicz


CZWARTEK 01.04.2021

Dzień dobry 🙂

Dzisiaj całą swoją uwagę skupiamy na jajku 🙂
Poniżej propozycje na dziś.

1. Pisanki” – słuchanie wiersza Doroty Gellner. Rozmowa na temat wiersza

Pisanki” D. Gellner – czyta K. Wojciechowicz


Po wysłuchaniu wiersza można zadać dzieciom pytania:

  • Jak wyglądały pisanki?
  • Gdzie one leżały?
  • Co wykluje się z pisanek?Czy u Was w domu zrobiliście już pisanki?

    ….

2. ,,Jajka małe i duże” – prezentacja

Zachęcam do obejrzenia prezentacji.
Po obejrzeniu prezentacji powiedzcie Rodzicom jakie ciekawostki zapamiętaliście 🙂


https://view.genial.ly/6064dcd6da2fe30ce2f43710/interactive-image-interactive-image

..

..
…..

3. „Jak zbudowane jest jajko”zabawa badawcza

Do zabawy potrzebne będzie jajko ugotowane na twardo

Zadaniem dzieci jest określić właściwości jajka i wykonać następujące czynności:
– obieranie jajka ze skorupki,
– określanie wyglądu, zapachu, smaku,
– nazywanie części jajka: białko, żółtko, skorupka

..
4. ,,Gumowe jajo”
– eksperyment

Zachęcam do wykonania eksperymentu, podzielcie się efektami 😉
–> https://youtu.be/rjeG_CQLLmg

Pozdrawiam serdecznie
Karolina Wojciechowicz 😉

 

Propozycja zabaw do tematu „Wielkanoc”

01.04.2021r. /czwartek/

Rozwiąż sudoku- dopasuj obrazki tak, aby nie powtarzały się w żadnym rzędzie ani w żadnej kolumnie /ćwiczenie spostrzegawczości ćwiczenie, orientacji przestrzennej/.

                          pobierz

                     pobierz

Życzę miłej zabawy.

Pozdrawiam serdecznie. Alicja Meller

 


ŚRODA 31.03.2021r.

1.Konstruowanie gry-ściganki „Wyścig po pisanki”-

-tworzenie gry ściganki: rysowanie drogi, oznaczanie pól, ustalenie zasad gry, rozgrywanie gry planszowej z członkami rodziny.

/Celem zabawy jest rozwijanie u dzieci umiejętności konstruowania prostych gier planszowych, rozwijanie wyobraźni twórczej, przestrzeganie reguł gry, sprawne odczytywanie liczby oczek na kostce/.

Potrzebne przedmioty:

-duża kartka papieru

-kredki lub mazaki

-kostka matematyczna

-pionki /klocki, guziki itp./

Inspiracją do tworzenia gry może być piosenka „Hopla, hopla!

Zapraszam do wysłuchania piosenki.

https://www.youtube.com/watch?v=t-jVEPrPR9c

Słuchanie piosenki „Wielkanocna zabawa”-próba śpiewu refrenu piosenki

https://www.youtube.com/watch?v=NX0NBclT7DI

/wyszczególnienie przez dziecko symboli świąt wielkanocnych, które występują w piosence /ćwiczenie uwagi, koncentracji oraz ćwiczenie pamięci/

Poznajemy instrumenty muzyczne. A może niektóre instrumenty już znasz?

https://www.youtube.com/watch?v=f43qSH2Nq9w

MUZYCZNA GIMNASTYKA – ćwiczenia W PODSKOKACH

https://www.youtube.com/watch?v=n7OIPFcyZRU

Życzę miłej zabawy

Pozdrawiam serdecznie: Alicja Meller

” Wielkanocny stół już przygotowany.
Na nim pisanki i baranek lukrowany.
Mazurki gotowe, stoją w pięknym rzędzie,
kiełbasa i żurek na pewno też będzie.
Baba wielkanocna duża i pachnąca
i owies zielony, co pędzi do słońca.
W koszyczku święconka i bazie w wazonie
W świąteczny bukiet ułożone”.

Kochane Tygryski, już wkrótce Wielkanoc. Czy wiecie jakie są tradycyjne potrawy wielkanocne? Przyjrzyjcie się
z Rodzicami ilustracjom w załączniku. Powiedzcie co na nich widzicie i jak nazywają się te potrawy. Podzielcie nazwy potraw na sylaby i podajcie głoskę, którą słyszycie na końcu.

 

1. Wielkanocne potrawy

* Rodzic prezentuje obrazki, dzieci opowiadają, co one przedstawiają. Podają nazwy potraw, które znają. Następnie dzielą nazwy potraw na sylaby
i wyodrębniają głoskę w wygłosie (na końcu).

 

–> ZAŁĄCZNIK

2. Zabawa graficzna z wierszykiem „Kurczątko”

* Dzieci próbują narysować kurczątko wg instrukcji zawartej w wierszyku:

Z jajeczka się urodziło… (dziecko rysuje jajeczko)

główkę najpierw wychyliło (dorysować główkę do jajeczka)

na dwie nóżki wyskoczyło ( dorysować 2 nóżki, )

czarne oczka otworzyło (itd…)

dziobek mały rozchyliło

że jest głodne zakwiliło.

3. ,, Ile sylab?”- Praca z wykorzystaniem książki – Praca w KP3.46

Kochani! Czas na książki. Otwórzcie je na stronie 46. Jestem pewna, że uda Wam się odszukać właściwą stronę 🙂

* Dzieci skreślają produkty, z których nie zostały zrobione potrawy. Dzielą nazwy potraw na sylaby i kolorują właściwą liczbę kwadratów. Znajdują i podają po jednym przykładzie rymów do podanych nazw.

 

4. Dodatkowo dla chętnych dzieci dla utrwalenia – Film edukacyjny ,,Symbole wielkanocne”

–> https://www.youtube.com/watch?v=gBEDgci-5nU

 

Pozdrawiam serdecznie
Karolina Wojciechowicz 😉


 

WTOREK- 30.03.2021r.

Dzień dobry 🙂

Kochane Tygryski!
Dzisiaj  troszeczkę poćwiczymy, zapraszam Was na opowieść ruchową ,,Przygoda Wielkanocna”

1. Opowieść ruchową ,,Przygoda Wielkanocna”- gimnastyka
* Drodzy Rodzice wystarczy, że włączycie dziecku poniższe nagranie, a ”Zajączek Kicuś 🙂
wszystkim się zajmie. Wy w tym czasie macie chwilę dla siebie 😉

Opowieść ruchowa ”Przygoda Wielkanocna” z wykorzystaniem efektów muzycznych nabytych podczas szkolenia z kreatywnej gimnastyki, wyk. K. Wojciechowicz



2.
– Wielkanocna niespodzianka – ilustracja ruchowa wiersza P. Siewiera – Kozłowskiej pt. „Czy to jajko czy nie jajko?”
….

W gniazdku jajko raz leżało ( dzieci leżą na dywanie, zwijają się w kulkę), które dziwnie popękało.
Wyszła z jaja głowa mała (dzieci wychylają głowę, obracają ją na boki),
małym oczkiem zamrugała (mrugają oczami).
Na niej dziobek też malutki (usta zwijają w dziubek), co rozjaśni wszystkie smutki.
A na końcu małe nóżki (dzieci rozprostowują nogi),
każda nóżka ma pazurki (poruszają palcami stóp).
Jeszcze tylko ogon mały (pokazywanie rękami ogona).
Oto kurczak doskonały (dzieci wstają i prezentują wygląd kurczaka wskazując na siebie).

….

3. Praca plastyczna ”Wielkanocny Kurczaczek”

Kochane ”Tygryski” dzisiaj mam dla Was dwie propozycje pracy plastycznej – oczywiście wybierzcie jedną, którą chcecie, chętnie zobaczę Wasze prace 🙂

Do wykonania pierwszej propozycji potrzebujemy:

– blok ( kartka biała, żółta, kawałek pomarańczowej) – oczywiście jeśli nie mamy w domu takich kolorów,
może być biały papier pomalowany farbami na odpowiednie kolory
– żółta bibuła, lub wybrane produkty sypkie do wykonania ”brzuszka”
– ołówek, mazak
– klej

.

.

.

Etapy wykonania pracy;

..

.

.

.
.

..

2.Wytnij poszczególne elementy                             3.Przyklej bibułę/ wybrane produkty na ”brzuszek”

.

.

.

.

.

  1. Odrysuj swoje dłonie

..

.

.

.

..

..

4. Przyklej wycięte dłonie do ”brzuszka”                                        4. Doklej oczy i dzióbek i pozostałe elementy – I GOTOWE!


Do wykonania drugiej propozycji potrzebujemy:

  • biała karta, kawałek pomarańczowej

  • żółta farba

  • gąbka

  • czarny mazak


 

Etapy wykonania pracy;

.. ...

….

.

.

..
.

  1. Zamocz gąbkę w farbie i stwórz                           2. Doklej wycięte elementy (oczy, dzióbek)                                  3. Dorysuj nogi – I GOTOWE !
    nieregularny kształt

Pozdrawiam serdecznie
Karolina Wojciechowicz 😉


 

PONIEDZIAŁEK- 29.03.2021r

….

Dzień dobry 🙂

Kochane Tygryski!
Wielkimi krokami zbliża się Wielkanoc. Jest to jedno z najpiękniejszych świąt chrześcijańskich.
To bardzo radosny i wiosenny czas. Zachęcam Was do obejrzenia krótkiego filmu, który przybliży Wam informacje dotyczące symboliki święconych pokarmów oraz tradycyjnych potraw wielkanocnych.
Poznacie również dawne zwyczaje oraz ciekawostki związane z Wielkanocą.

..

..

..
1. Tradycje Wielkanocne – Film edukacyjny

https://www.youtube.com/watch?v=giRwxyKTXcg

Wyjaśnienie dzieciom pojęcia tradycja ( zasady postępowania, poglądy, wiadomości przekazywane z pokolenia na pokolenie, np. tradycje rodzinne,

narodowe, regionalne).

*Po obejrzeniu filmu zachęcam Rodziców do rozmowy z Dziećmi na temat obejrzanego filmu.
– Zwracamy uwagę, aby dziecko wypowiadało się pełnym zdaniem.

….

  • Jakie znasz zwyczaje wielkanocne?

  • Czym różnią się od siebie; pisanki, kraszanki, skrobanki, oklejanki, wydmuszki?

  • Czego możemy użyć do barwienia jajek?

  • Co wkładamy do koszyczka wielkanocnego? Czy pamiętasz co symbolizują te pokarmy?

  • Co robimy zgodnie z tradycją ludową w Poniedziałek Wielkanocny?

    …..

2. Wielkanocne zagadki
* Dzieci rozwiązują zagadki odczytane przez Rodzica, następnie rodzic wyświetla obrazek, dziecko dzieli nazwę na sylaby, a następnie podaje głoskę, którą słyszy na początku i na końcu. Rodzic pokazuje dziecku napis do globalnego czytania (umieszczony pod każdym obrazkiem) i pyta dziecko, czy zna jakieś litery.  Dzieci wskazują i mówią jakie to litery.


Ma długie uszy i pięknie skacze,
lubi marchewkę oraz sałatę. (zając)                                                            
–> zając

 


Na stole stoi kosz,                                                                                         –> pisanki
a w nim leżą białe, żółte, nakrapiane
na Wielkanoc malowane. (pisanki)                                
                         

Świecimy je na tydzień przed Wielkanocą.                                              –>  palma
Są barwne, kolorowe zrobione
z gałązek wierzby, bazi
lub sztucznych kwiatów.(palma )                                                            

Żółciutkie kuleczki za kurką się toczą.                                                     –> kurczątka
Kryją się pod skrzydła, gdy wroga zobaczą
(kurczątka)
        

Ma mięciutką wełnę i złociste różki,                                                          –> baranek
a w Wielkanoc siedzi na łące z rzeżuszki.
(baranek)

 

Na wierzchu skorupka, w środku żółto-białe,
można z nich zrobić pisanki wspaniałe. (jajka)                                        –> jajka
 
Wiklinowy i pleciony
na święconkę
przeznaczony. (koszyk)                                                    –> koszyk


….

3. ,,Wielkanocna atmosfera”


– Przyjrzyj się i opowiedz – Praca z wykorzystaniem książki KP.3 str. 40-41

Kochane Tygryski, teraz czas na wasze książki. Otwórzcie je na stronie 40 (spróbujcie sami odszukać wskazaną przez Rodzica stronę).


*
Dzieci opowiadają o tym, co się dzieje na ilustracji, co mogą czuć dzieci i dorośli i co one czują, gdy spędzają czas z najbliższymi.
Zwróćmy uwagę na wypowiadanie się pełnym zdaniem.
Następnie znajdują i liczą na ilustracji elementy pokazane z prawej strony, rysują odpowiednią liczbę kresek.



4. ,,Palmy wielkanocne”

– Praca w ZG58 – ćwiczenia grafomotoryczne, kodowanie i dekodowanie

Jak już wiecie, jednym z wielkanocnych zwyczajów jest święcenie palm.
Zajrzyjcie do swojego zeszytu grafomotorycznego i odszukajcie stronę
58 ( tym razem również spróbujcie samodzielnie odszukać właściwą stronę) i pokolorujcie palmy zgodnie ze wzorem oraz według kodu.

*
Dzieci kończą kolorowanie palm wielkanocnych: pierwszej z lewej strony zgodnie ze wzorem, drugiej z lewej strony według kodu.

 


Pozdrawiam serdecznie
Karolina Wojciechowicz 😉