.

KLUB CZYTAJĄCYCH RODZICÓW

.

 

Czytanie dzieciom bajek, to jedna z lepszych rzeczy, jakie można zrobić dla ich rozwoju. Choć nasza codzienność została zdominowana przez media elektroniczne; ogólnodostępne filmy dla dzieci, bajki, audiobooki, słuchowiska, tradycyjna książka nadal nie ma sobie równych w pobudzaniu wyobraźni. A to tylko jedna z niezliczonych zalet czytania dzieciom.

Badania nad procesem czytania, obecne w literaturze przedmiotu, opisują wyjątkowo bogaty i dynamiczny obszar ludzkiej kultury pisanej. Wszystkie one ukazują, iż stawanie się czytelnikiem jest procesem, który zaczyna się wraz z rozwojem umiejętności językowych człowieka, a jego ostatecznym celem jest właśnie czytanie. W przeciwieństwie do rozwoju mowy, która jest procesem bardzo naturalnym i z założenia dość przewidywalnym, badacze podkreślają, iż czytania trzeba się zwyczajnie nauczyć. Zanim jednak dziecko opanuje tę umiejętność, może liczyć na pomoc osób dorosłych. Czytanie dzieciom odgrywa ogromną rolę w ich rozwoju emocjonalnym, społecznym i kognitywnym. Badania wskazują, że regularne czytanie wspomaga rozwój słownictwa, umiejętności komunikacyjnych i zdolności do logicznego myślenia. Ponadto, to doświadczenie wzmacnia więzi rodzinne i kształtuje zdolność koncentracji. Wprowadzanie dzieci w świat literatury rozbudza ich wyobraźnię, rozwija empatię oraz pomaga zrozumieć różnorodność kultur i wartości. Czytanie stanowi zatem fundament dla wszechstronnego rozwoju dzieci.

Ze słowem „czytanie” w życiu stykamy się bardzo często i używamy je w bardzo wielu kontekstach. Wówczas, gdy czytamy tekst pisany, czy też drukowany, ale także wówczas, gdy tropimy ślady zwierząt. Możemy również czytać z mimiki twarzy i wyrazu oczu. Dyrygent czyta nuty, kierowca czyta znaki drogowe. Z przykładów tych wynika, że słowo to służy nam do zobrazowania bardzo wielu sytuacji, jakie na co dzień spotykamy w życiu. Dzięki umiejętności czytania człowiek jest w stanie poznać nową rzeczywistość i uzyskać nowe informacje. Czytanie dostarcza nam informacji i rozrywki, umożliwia zdobywanie wiedzy, ale i kształtuje pogląd.

Dlaczego nie wystarczy, aby Rodzice rozmawiali z dziećmi, włączali im filmy czy nawet audiobooki? Dlaczego dzieci potrzebują wspólnego, głośnego czytania? Poniżej, na podstawie badań Fundacji „ABCXXI – Cała Polska czyta dzieciom” oraz Pani Elżbiety Olszewskiej- Członka Zarządu i Dyrektorki Programowej Fundacji „ABCXXI-Cała Polska czyta dzieciom”- 20 powodów, dlaczego warto czytać dzieciom. 20 powodów na to, że czytanie dziecku to jeden z największych podarunków, jakie możemy ofiarować naszym dzieciom.

Badania potwierdzają, że głośne czytanie dziecku:

  1. buduje więź pomiędzy rodzicem i dzieckiem

  2. zaspokaja potrzeby emocjonalne

  3. wspiera rozwój psychiczny dziecka i wzmacnia jego poczucie własnej wartości

  4. uczy języka, rozwija słownictwo, daje swobodę w mówieniu

  5. przygotowuje i motywuje do samodzielnego czytania

  6. uczy myślenia

  7. rozwija wyobraźnię

  8. poprawia koncentrację

  9. ćwiczy pamięć

  10. przynosi wiedzę ogólną

  11. ułatwia naukę

  12. uczy odróżniania dobra od zła, rozwija wrażliwość moralną

  13. rozwija poczucie humoru

  14. jest znakomitą rozrywką

  15. zapobiega uzależnieniu od mediów

  16. chroni przed kwestionowalnymi wpływami ze strony otoczenia i kultury masowej

  17. pomaga w rozwiązywaniu problemów

  18. jest zdrową ucieczką od nudy

  19. jest profilaktyką działań aspołecznych

  20. kształtuje nawyk czytania i zdobywania wiedzy

Badania pokazują, że gdy rodzice w swoim codziennym życiu chętnie sięgają po literaturę, istnieje duża szansa, że zaszczepią swoją pasję w dziecku. Wzorzec czytania w rodzinie jest zwykle przekazywany z pokolenia na pokolenie. Niestety działa to również w drugą stronę. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że jeśli dziecko nie wyniesie z dzieciństwa żadnych miłych doświadczeń czytelniczych, pozytywnych wzorców, czynność ta będzie mu się kojarzyć z przykrym obowiązkiem. Dziecko, które nie miało szansy pokochać książek we własnym domu ma z pewnością mniejsze szanse wyrosnąć na czytelnika.

Drodzy Rodzice! Jeśli chcemy, aby dzieci były szczęśliwe, dobre, mądre i radosne – powinniśmy już od wczesnego dzieciństwa zaszczepić im miłość do książek, poprzez codzienne głośne czytanie od najmłodszego już wieku.

Czytajmy zatem dzieciom co najmniej dwadzieścia minut dziennie, codziennie!

Opracowała:

mgr Karolina Wojciechowicz

Bibliografia:

  1. Brzezińska A., Burtowy M., Psychopedagogiczne problemy edukacji przedszkolnej, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 1985

  2. Jaszczyszyn E., Modele edukacji czytelniczej w przedszkolu a gotowość do czytania i umiejętność czytani dzieci sześcioletnich, Trans Humana Wydawnictwo Uniwersytecie, Białystok 2010

  3. Krasowicz-Kupis G., Język, czytanie, i dysleksja, Agencja Wydawniczo- Handlowa Antoni Dudek, Lublin 2001,

  4. Malendowicz J., O trudnej sztuce czytania i pisania, Warszawa 1978,

  5. Reber A., S., Słownik psychologii, I. Kurcz I., K. Skarzyńska (red.), Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa 2000,

  6. Taboł S., Istota czytania, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2005

  7. Tinker M., A., Podstawy efektywnego czytania, PWN, Warszawa 1980,

  8. Tyszkowa M., Aktywność i działalność dzieci i młodzieży, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1977

 

 ”Polecajki’ wg -mgr Ewa Pawłuszek- Pasińska (logopeda)

  • Być jak kapibara Autor:Michela Fabbri
  • Tajemnica Miltona. Umiejętność życia w teraźniejszości sposobem na pokonanie lęków i odnalezienie radosnej wartości naszego życia Autor:Tolle Eckhart Friedman Robert S.
  • Oktonauci i najbardziej samotny stwór. Meomi
  • Pan Wściubiaczek. Mr Men Autor:Hargreaves Roger – wszystkie książeczki tego autora łącznie z anglojęzycznymi – są śliczne, dzieci je uwielbiają, ja również.
  • The Blue Penguin Horacek Petr
  • Gąska Zuzia i pierwsza gwiazdka Autor:Horacek Petr
  • Jeśli chodzi o wyrażenia dźwiękonaśladowcze to przede wszystkim polecam wiersze Juliana Tuwima – szczególnie Lokomotywa, Ptasie radio. Również wspaniałego Jana Brzechwę.
  • Dla Rodziców:
  • Potęga teraźniejszości Autor:Tolle Eckhart
  • Siegel Daniel J., Bryson Tina, Zintegrowany mózg – zintegrowane dziecko
    .

”Polecajki” wg -mgr Maria Styczewska (psycholog)

  • Warto tutaj polecić szczególnie polską serię książeczek ,,Przygody Fenka” – książeczek jest mnóstwo i ciągle powstają nowe. Poruszają każdy możliwy temat.
  • Druga seria warta polecenia to ,,Uczucia Gucia” Aurélie Chien Chow Chine

Lista książek polecanych przez Fundację „ABCXXI – Cała Polska czyta dzieciom”
(od urodzenia do szóstego roku życia)

Klikając w odnośnik, nastąpi przekierowanie do, krótkiego opisu poszczególnych książek

Wiek od urodzenia:

Wiek od 4 lat:

Wiek od 6 lat: